Copyright © All rights reserved      Pingstkyrkan.fi      Web Design By CK Grafik Matteus 6:33

JAKOBSTAD

UE

ELIMFÖRSAMLINGEN

Besök oss på facebook om du vill ta del av de senaste händelserna och uppdateringarna

…en levande församling för ”just dig” mitt i stan - Välkommen !

Kort presentation av  Elimförsamlingen i Jakobstad

Elimförsamlingen i Jakobstad hör till Finlands äldsta pingstförsamlingar.

Den bildades 1923 av ett åttiotal medlemmar, de flesta med bakgrund i baptistförsamlingen. Mötena hölls till en början i olika förhyrda lokaler i Jakobstad tills man år 1930 kunde inviga en egen kyrka vid Blockmakaregatan (har senare kallats Skatakyrkan).

Från början var verksamheten tvåspråkig men 1934 delades församlingen på språklig grund och Saalemförsamlingen bildades. Den nuvarande kyrkan invigdes pingsten 1982 och ligger mycket centralt i staden.

Under de första åren var det de lokala medlemmarna som tog ansvar för verksamheten.

Sedan 1937 har följande pastorer tjänat som föreståndare:

Medarbetare som evangelister och ungdomsarbetare har bland annat varit

Levi Solborg,

Rolf Koskinen,